Snötillverkning

För att säkerställa skidmöjligheterna för våra juniorer och motionärer tillverkar vi varje vinter konstsnö i Västerby.

Vi har byggt två linjer med vatten- och strömposter som möjliggör att två snökanoner kan producera snö på flera kilometer skidspår.

Snötillverkning är en rätt enkel procedur men kräver bemanning dygnet runt när den är igång. Vi strävar alltid efter att vara två personer på plats samtidigt.

Verksamheten går till så här: Vi låter en snökanon stå och skjuta snö på ett ställe en god stund. När den har producerat tillräckligt med snö på det stället drar vi den cirka fem meter bakåt med hjälp av en fyrhjuling eller spårmaskin och upprepar proceduren.

Med jämna mellanrum kopplar vi vattenslangen och strömkabeln till följande post. När omkoppling sker ska snökanonen stängas av och därefter startas upp igen.

Vi är ett glatt gäng med frivilliga som ställer upp i början av vintern för snöskjutning. Vill du komma med och hjälpa till är du hjärtligt välkommen!

Det är bara att ta kontakt med föreningens ordförande så kommer du med i vår whatsapp-grupp där verksamheten koordineras.

Du förbinder dig inte vid någonting genom att bli medlem i snö-gruppen utan väljer själv vilka pass du kan ta när skjutningen ska komma igång.