Föreningen

Österby Sportklubb r.f. som grundats 10 april 1938, har en diger historik bakom sig. Idag sysslar klubben med skidning och löp- och skidskytte vid skidcentrum i Västerby, invid Västerby friluftsområde.

SKIDNING

Barmarksträningen inleds i september med backträning, styrketräning, lekar och spel. Genast då vädrets makter möjliggör konstsnötillverkning inleds skidsäsongen med bl a skidteknikträning och ”Skidkul” för juniorerna i åldern 4 till 20 år under ledning av ett antal tränare. Juniorer i åldern 6-8 kan låna skidor, stavar och kängor under träningarna. Ung i Finland har bidragit till skidutrustningen. Se närmare information om träningen på sidan Skidning. Säsongavslutningen hålls i slutet av mars eller i april beroende på snötillgången.

SKIDSKYTTE

Löp- och skidskytte lämpar sig bäst för längre hunna juniorer. Förutom ett uppehåll under våren sträcker sig sängongen så gott som hela året runt. Skyttarna har gjort sig omtalade över hela Finland för fina prestationer i nationella tävlingar och för många FM-medaljer.Se närmare information om träningen på sidan Skidskytte.

TÄVLINGSVERKSAMHET

ÖSK arrangerar ett flertal tävlingar under året, varav den nationella tävlingen Österbyloppet är den största. Klubbmästerskap, deltävlingar i Västra Kretsens Skidkarusell, träningstävlingar, skolornas kanonstafett, Västerby långlopp är exempel på årliga egna arrangemang.

De äldre juniorerna åker också till andra tävlingar under tävlingssäsongen såsom t ex NÅIDM, FSSM, Silvertrissan, landskapsstafetterna, långlopp samt olika öppna distrikts- och nationella tävlingar.

MOTIONSVERKSAMHET

Skilt från all junior- och tävlingsverksamhet finns det också motionärer som regelbundet träffas och joggar, stavgår, cyklar mm, beroende på väder och humör.

BINGO

En viktig stöttepelare för skidarna utgör bingoverksamheten. Ett antal flitigt funktionärer ställer frivilligt upp varje söndag kl 18.00 då bingovännerna från nära och fjärran samlas för bingospel. Från och med hösten 2011 har bingospelet spelats på Hotell Sea Front, (tidigare Strandis). Under sommaren är det paus. Om Du är intresserad av att vara en i gänget så ta kontakt med funktionärerna. Du är alltid välkommen.

ÖVRIG VERKSAMHET

ÖSK-tältet med bl a kaffe, smörgåsar, våfflor och grillkorv har med åren blivit en naturlig samlingsplats för vänner och bekanta under höstmarknaden i Ekenäs. Tältuthyrning, lotterier, buffé vid tävlingar, supé, bantalkon, snötillverkning, spårdragning och skidvallning osv osv osv är exempel på vad Österby Sportklubbs funktionärer sysslar med. Gammal eller ung, häng med på ett hörn!

BLI MEDLEM

Mera information om medlemskap i ÖSK finner du på sidan https://osterbysportklubb.fi/bli-medlem/